После недавнего обстрела врагом Украины в стране и в нашем городе из-за сложной ситуации с подачей электроэнергии снова массово загудели генераторы.
Каждому понятно, что их использование – вынужденная мера для работы магазинов, офисов и других учреждений.
Понятно и то, что выбросы от работы генераторов (которые потребляют солярку или бензин) не добавляют чистоты воздуху, которым мы дышим.
В какой степени массовое использование генераторов отравляет нашу атмосферу и что с этим делать?
В этом разбирались экологи из организации «Сэйв Днипро» («Спасите Днепр»):
«Масштабний ракетний обстріл призвів до вимкнень електрики. На вулицях знов запрацювали генератори. Як вони впливають на якість повітря? Чи є якісь дослідження, які демонструють цей вплив?
Почнемо з очевидного.
Кожен працюючий генератор – це додаткове джерело шкідливих викидів в повітря, розташоване переважно поруч з житловою забудовою. Рівень викидів залежить від того, які у генератора фільтри, і в якому стані вони знаходяться. Але, як правило, недорогі генератори – це і недорогі фільтри. Ми відчуваємо це навіть носом.
Чи суттєво генератори впливають на якість повітря?
Щоб відповісти на це питання, потрібно виміряти концентрацію забруднюючих речовин в години, коли генератори працюють, і порівняти з годинами, коли вони не працюють.
Але тут виникає одна проблема: більшість автоматизованих станцій якості повітря залежать від електрики. Тому, коли вимикається світло, вимикаються і автоматизовані станції. Коректних даних для порівняння сильно бракує.
Є ще «ручні» заміри Укргідрометцентру, але ці дані наразі доступні лише у вигляді усереднених за добу. Тому все, що ми можемо зробити, це порівняти середньодобові показники за травень-серпень 2024 року (період, коли генератори активно використовувалися) з аналогічним періодом 2023 року. Наприклад, по Києву ми бачимо помітне зростання фонових концентрацій діоксиду азоту в цей період. Водночас по діоксиду сірки, фенолу і формальдегіду перевищення допустимих концентрацій в столиці за цей період приблизно такі самі, як і у 2023 (але це також перевищення!).
Проблема не лише в генераторах.
Генератори – це «неминуче зло», оскільки часто це єдиний вихід підтримувати роботу закладів і об’єктів інфраструктури. Проте, високе фонове забруднення – типова картина для Дніпра. І вона є такою практично завжди, незалежно від роботи генераторів.
Цю тривожну ситуацію формують інші джерела забруднення: насамперед транспорт, підприємства, об’єкти енергетики. Детальний аналіз джерел забруднення та заходи, спрямовані на покращення якості повітря – це відповідальність як центральних, так і місцевих органів влади. Згідно з постановою КМУ № 827 від 14 серпня 2019 р. саме місцеві органи влади мають розробити плани поліпшення якості повітря для своїх агломерацій. А стаття 33 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» делегує виконавчим органам сільських, селищних, міських рад здійснення контролю за додержанням природоохоронного законодавства.
Чому ми про це нагадуємо? Тому що в ситуації, коли діяльність Державної екологічної інспекції фактично паралізована, громада має знати: у органів місцевого самоврядування є інструменти впливу.
Тому не чекайте на реформу ДЕІ. Дійте на місцевому рівні. А якщо ви чуєте мантру «нема повноважень», посилайтеся на згадані вище нормативно-правові акти».