На архітектурно-містобудівній раді було розглянуто чотири проекти перспективної забудови Дніпра.
Три питання стосувалися окремих об'єктів у різних районах міста. А архітектор Олексій Образцов представив увазі колег концепцію забудови великої території міста між вулицею Мандриківською та лінією залізниці.
Архітектор Сергій Дербін представив на розгляд архітектурно-містобудівної ради проект реконструкції кафе на вулиці Вернадського, 37-б – це поблизу парку Шевченка. Олег Дроздов виніс на розгляд містобудівної ради проект реконструкції існуючої будівлі по пр. Яворницького, 28. Його пропозиція передбачає створення сучасного житлово-офісного центру на базі існуючої будівлі зі збереженням її історичного фасаду. А архітектор Михайло Аліпов представив проект реконструкції ринку на житловому масиві Тополя-3.
Ось що про розгляд цих проектів повідомив член містобудівної ради, архітектор Ігор Саєнко:
«Відбулася чергова містобудівна рада. На розгляд було подано чотири об'єкти.
Перший об'єкт – містобудівний розрахунок "Реконструкція будівлі громадського харчування по вул. Володимира Вернадського, 37Б". Доповідав Сергій Дербін, проєкт прийнятий із зауваженнями.
Другий об'єкт – "Реконструкція будівлі на просп. Дмитра Яворницького, 28", доповідач – Олег Дроздов, бюро якого реалізує проєкти у містах України. Об'єкт отримав схвалення містобудівної ради, хоча й були деякі зауваження до яких автор та замовник (Дмитро Подопригора) обіцяли прислухатися та врахувати у подальшому проєктуванні.
Останнє питання стосувалося реконструкції ринку на ж/м Тополя-3. Доповідав Михайло Аліпов. Об'єкт отримав схвалення містобудівної ради».
Про проект реконструкції кафе по вул.. Вернадського, 37-б архітектор Сергій Дербін розповів Міському сайту наступне:
«У парку культури та відпочинку ім. Т.Г. Шевченка заплановано реконструкцію кафе. Проектом передбачено зміну об'ємно-планувального рішення, яке дозволить збільшити площу до 950 кв. метрів, при цьому не змінюючи площі забудови та висотних параметрів. У закладі планується два наземні поверхи та підвал, який, за потреби, служитиме укриттям.
Оновлене кафе спроектовано з широкими терасами, покрівлею, що експлуатується, і великими вітражними фасадами, які дозволять насолоджуватися краєвидами на парк і відреконструйовану площу ім. Шевченка. Зовнішнє оздоблення планується із кортенової сталі. Заклад повністю відповідатиме сучасним вимогам інклюзивності і, що важливо, при проведенні робіт жодне дерево в парку не постраждає».
Про проект реконструкції ринку на житловому масиві Тополь-3 архітектор Михайло Аліпов розповів Міському сайту наступне:
«Жилмасив Тополя – це маленьке місто у місті з населенням від 45 000 до 60 000 осіб – майже Новомосковськ. Це район з неймовірними можливостями щодо багатофункціональності, компактності, змішування різного та концентрації активностей усілякого роду.
Сьогодні цей пострадянський спальний район активно включається до загальноміського простору різноманітності за рахунок транзиту Запорізьким шосе та об'єктів загальноміського значення, розташованих на цьому ж Запорізькому шосе.
Наш об'єкт, Топольський ринок – це один з елементів міського розмаїття родом із 1990-х років.
Зміна власника призвела до зміни парадигми ринку, але ринком він залишається.
Авторський колектив спільно з власником бачать у цьому майданчику торговий бульвар стартапів, ми хотіли зробити дрібне чисельним та вдихнути нові вітри у існуюче розмаїття цього місця.
Це буде ринок у сенсі різноманітності, але в сенсі підходів до відвідувача, роботи з технологією, елементів благоустрою – це буде зовсім інше місце: сучасне, зручне, санітарно та естетично гуманне.
Крім усього іншого, даний проект - це ін'єкція загальноміського простору всередину суперкварталу Тополя-3 назустріч бульвару з боку колишнього кінотеатру СІЧ, який, до речі, також чекає своєї швидкої трансформації.
Нам здається, що ця ін'єкція може бути і буде гарною точкою зростання на шляху перетворення пострадянського суперкварталу на гуманізоване середовище європейського міста Дніпра.
Площа торгових приміщень, загальна – близько 6000 квадратних метрів. У тому числі - критий продуктовий ринок, павільйони з різноманітною продукцією, об'єкти обслуговування та побуту, ринок речовий, майданчик для вуличної торгівлі, різноманітні підприємства громадського харчування малого формату та багато благоустрою».
Але наймасштабнішим і найрезонанснішим став проект, представлений архітектором Олексієм Образцовим, - Розробка стратегії просторового розвитку території міста в районі Набережної Перемоги та вулиці Мандриківської.
Ось що про розгляд цього проекту повідомив Ігор Саєнко:
«Третьою за ліком, але першою по крупності була представлена концепція забудови території садибної забудови між вулицею Мандриківською та залізницею. Олексій Образцов презентував величезний обсяг дослідницької роботи, над якою, за його словами, близько півроку працювала його майстерня.
Члени містобудівної ради були вражені обсягом виконаної роботи, проте висловили зауваження щодо деталей концепції та вирішили перенести подальше її обговорення до Будинку Архітектора в рамках професійного обговорення такого цікавого та животрепетного завдання».
Докладніше про цей проект архітектор Олексій Образцов, керівник архітектурного бюро «АрхОбраз» повідомив:
«Розробка стратегії просторового розвитку територій в районі набережної Перемоги, вулиці Мандриківський та, в менш детальному обсязі, до проспекту Гагаріна була розпочата ще до війни. Це ініціатива нашого бюро ArchObraz у відповідь на звернення головного архітектора міста.
Пропозиції розроблені відповідно «Стратегії Дніпра 2030». Вони адресовані жителям району, містянам, фахівцям та міській владі з метою формування спільних принципів забудови та благоустрою, що допоможуть поліпшити якість життя. Добрим результатом може бути відпрацювання місцевих правил за якими буде эволюційно покращуватися цей простір, на основі узгодження спільних для мешканців принципів добросусідства. Важливо домовитись про найкраще спільне майбутнє та слідувати меті, не перешкоджаючи її досягненню ненавмисними приватними діями по забудові.
Клаптикове освоєння цих території за останні роки не мало комплексного містобудівного та інженерного вирішення, водовідведення. У майбутньому це може викликати труднощі внаслідок слабо розвинутої вулично-дорожньої мережі, відсутності якісних зелених та громадських просторів, нести загрозу стійкості схилу. Також iсторично був ускладнений зв‘язок цих територій з нагорною частиною міста та набережною попри мінімальну відстань навіть для пішоходів. Це можливо змінити.
Радянське планування мікрорайонів не передбачало поділення на дворовий та загальноміський простір житлової забудови. Принципи планування нових вулиць місцевого значення, елементів благоустрою зможуть відокремити різноманітну місцеву підприємницьку діяльність (магазини, кафе і т.д.) від приватного простору мешканців багатоквартирних будинків «Перемоги», який можливо перетворити за подобою до традиційної квартальної забудови. Кожен двір, за рахунок самоорганізації мешканців, може мати власний індивідуальний дизайн благоустрою (подібні рішення отримали або продовжують свою трансформацію аналогічні житлові райони Східної Європи). Ближче до річки пропонується відновити громадські та зелені простори, які було передбачено ще радянським проєктом.
Пропонується прокладання двох нових вулиць з комплексами автостоянок для жителів на вільній території уздовж залізниці з можливістю забезпечення у майбутньому безпечного перетину залізниці для пішоходів та автотранспорту.
Станція Південного вокзалу може стати «місцем росту» перетворюючись в зручний для жителів району транспортний вузол, з якого рельсовим транспортом, використовуючи всю залізничну інфраструктуру дніпровської агломерації (подібне функціонуюче рішення було знайдено у схемі транспорту міста за 1967 рік), можливо попасти до багатьох районів у Дніпрі та області.
При послідовній реалізації стратегії та перетворенню цього району в тиху, але водночас повноцінну центральну частину міста, з появою нових вулиць та з розвитком громадського транспорту зменшиться тиск від транзиту приватного транспорту по набережній яка зараз на протязі біля 4.5 км має завширшки 30 м, що є занадто великою шириною для сучасного європейського міста, враховуючи, що 8 смуг руху все одно переходять у 4 з обох боків набережної. Цей простір у майбутньому є можливість використати краще. Наприклад, в якості нової лінію сучасного трамваю на зразок європейських рішень в контексті сталої міської мобільності».
Міський сайт повідомить про подальший розгляд цього проекту.
Ілюстрації – Ігор Саєнко, Сергій Дербін, Михайло Аліпов, Олексій Образцов