«Світовий антракт» культурного життя в умовах пандемії суттєво вплинув на роботу оперного та філософію взаємин глядача і театру.
У світі вирує епідемія корона вірусу, і мешканці нашого міста знаходяться вдома та дотримуються карантину. Проте, мистецтво поза часом та обмеженнями і, якщо ви не йдете до театру, театр йде до вас.
Дніпропетровський академічний театр опери та балету, найважливіший за статусом та багатолюдний за штатним розкладом театр нашої області, наразі закритий на невизначений термін, як і всі інші культурні заклади світу. На роботу ходять лише ті співробітники, які відповідають за функціонування будівлі театру та представники адміністративного складу на чолі з директором.
Але глядачі не залишилися без улюблених вистав. «Dnipro Opera» відкрила свої архіви для прямої трансляції - щодня безкоштовно транслюються записи репертуарних вистав опер та балетів.
Сьогодні ми поговоримо про високе мистецтво в реаліях пандемії, особливості функціонування театру в умовах карантину, online-трансляції вистав, перенесені прем`єри та плани на майбутнє з директором – художнім керівником Дніпропетровського академічного театру опери та балету Костянтином Пінчуком.
- Чим на разі займається директор театру?
- Життя театру не завмерло. Все рівно працюємо разом з основним адміністративним складом театру, головним балетмейстром та головним диригентом. Частина співробітників завжди знаходиться на online-зв`язку у дистанційному режимі. Працюємо над врегулюванням поточних питань та проблем функціонування театру, пов`язаних з ситуацією пандемії, над планами на майбутнє – це прем`єри нового сезону, гастролі «DniproOpera».- Яке ваше власне бачення розвитку подій щодо обмежень функціонування театру, пов`язаних з епідемією коронавірусу?
- Хоча будувати прогнози ще зарано, я дуже сподіваюсь, що театр почне працювати та відкриє свої двері глядачеві з початком нового сезону. А з червня ми в повному обсязі продовжимо працювати над завершенням випуску прем`єр.- До речі, про прем`єри. Чим ви плануєте дивувати культурний бомонд міста у наступному сезоні, яким буде ваш крок у майбутнє?
- Плани і наш мистецький потенціал глобальні та сформовані не тільки на наступний, а й на три сезони вперед. Проте, наразі я навіть не можу сказати, коли ми зможемо випустити зірвані прем`єри цього сезону.Плануємо у вересні відкриття сезону прем`єрою опери Джакомо Пуччіні «Мадам Батерфляй», яка, до речі, планувалася в червневому репертуарі цього сезону і на сьогодні на 70% готова до випуску, та, на жаль, у зв`язку з пандемією перенесена. Також на вересень заплановано дитячий балет «Попелюшка». У постановку цих проектів на даний момент вкладено багато зусиль та коштів.
Маємо намір поставити балет «Майстер та Маргарита», східну казку-балет «Шехеразада», українську оперу «Сулейман і Роксолана».
Плануємо ще і такі мистецькі лінії - ведемо перемовини на тему постановки опери К. Данькевича «Богдан Хмельницький». Це буде копродукція двох ключових театрів - Дніпропетровського академічного театру опери та балету з Львівським національним академічним театром опери та балету ім. Соломії Крушельницької.
Щодо міжнародного проекту, відновлюємо в репертуарі оперу Миколи Римського-Корсакова «Царська наречена» та плануємо спільний проект з італійцями, м. Трієст, Teatro Lirico Giuseppe Verdidi Trieste.
- У цьому сезоні ваш театр з великим успіхом гастролював Європою. Провідні країни, відомі театри та знакові постановки. Вітаємо, то справді вагомий крок у напрямку культурної інтеграції! Які плани ви маєте відносно міжнародної співпраці та з якими країнами надалі?
- Наші міжнародні амбіції широкої географії. На разі тривають перемовини відносно гастролей «DniproOpera» з директорами провідних театрів міжнародного рівня, продюсерами та імпресаріо. Маємо в планах гастролі до Швейцарії з відомою оперою Джузеппе Верді «Травіата», до США з балетами П. Чайковського «Лебедине озеро» та «Лускунчик», до Італії з оперою Миколи Римського - Корсакова «Царська наречена»…До речі, завдяки вдалим закордонним гастролям та отриманим від гастролей коштам, ми маємо можливість планувати видатки на прем`єри наступного сезону та почали втілювати в життя план вдосконалення технічного оснащення театру – вже придбали новий світловий пульт та деякі музичні інструменти для оркестру.
Проте, в реаліях сьогодення та пандемії, де-факто неможливо будувати будь-які чіткі плани, графіки та логістику майбутніх гастролей. Сподіваємося на кращий варіант перебігу подій.
- Враховуючи гігантські фінансові втрати театру, пов`язані з пандемією, чи отримують ваші співробітники заробітну плату?
- Так. Незважаючи ні на що, ми не скорочуємо фінансові видатки на заробітну плату співробітників. Вони її отримують у повному обсязі та регулярно.- Оперні артисти можуть підтримувати форму в умовах самоізоляції, а що стосується балетних?
- Кожен підтримує форму вдома, як може. Займаються самостійно та виконують рекомендації художніх керівників.- Як ви вважаєте, скільки часу їм необхідно, аби повернутися до форми?
- Як свідчить практика, для того, щоб артисту балету чи вокалісту повернутися до форми, необхідно близько місяця наполегливої праці над собою в рамках репетиційного процесу і не тільки.- Зараз театри усього світу енергійно проводять покази своїх вистав online, і це вже стало своєрідним трендом. «DniproOpera»також відкрив online-сезон на власному порталі театру та сторінці Дніпропетровського академічного театру опери та балету у Facebook – транслюєте записи своїх репертуарних опер та балетів. Не боїтесь, що люди звикнуть дивитися вистави вдома та потім зникне бажання відвідувати театр?
- У ситуації, що склалася, пов`язаній з карантином під час пандемії, поки прогнози наших епідеміологів невтішні. Зараз, звісно, глядачі не мають можливості відвідувати театр. А сьогодні суспільство особливо потребує мистецтва. Так склалося, і очевидно, що це час на самопізнання та самовдосконалення для кожного з нас. Вистави online – це своєрідна форма діалогу з глядачем та поштовх до культурного переосмислення життя. Для того, аби не втратити зв`язок з глядачем, ми колективом театру вирішили поширювати наш авторський архівний контент, транслюючи вистави online безкоштовно.Чи не будемо шкодувати? Навпаки! Трансляція має безумовно свої плюси - завдяки online-трансляціям ми підтримуємо зв`язок з постійною глядацькою аудиторією та знаходимо нових прихильників високого мистецтва, які зацікавляться театром та виявлять бажання відвідувати «DniproOpera» після карантину, і це насправді прекрасно. Проте, online-вистава не має головного – тієї емоції, тієї магії, що виникає між артистом та глядачем у живому залі. Тому ні, не боюсь, навпаки, транслювати вистави – рішення логічне та актуальне, продиктоване реаліями сьогодення.
- І, будь ласка, ваше слово до широкого кола глядачів «DniproOpera»?
- Я завжди орієнтований на якісні зміни. У кінцевому рахунку, на мій погляд, матимемо екологічний результат – переоцінку реальності у свідомості людства. Дякую глядачам за підтримку і розуміння! Впевнений, разом ми здолаємо усі труднощі і знову зустрінемося на улюблених виставах. Будьте здорові та любіть театр!